|
|
DET KAN DU OGSÅ SE PÅ VM-RUTEN
Når landevejsrytterne suser derudaf under VM, ænser de sikkert ikke meget andet end asfalten og de andre cyklister omkring dem. Men hvis du selv snupper en cykeltur rundt på VM-ruten og løfter blikket, er der meget andet at kigge på. Danskebjerge.dk giver dig her en lille turistguide med et udpluk af de største seværdigheder.
Se også siden med Google-kort over ruten!
Turen starter på toppen af Geels Bakke. Geels Bakke er et meget iøjnefaldende landskabselement, som mange pendlere møder hver dag på deres vej til og fra hovedstaden. Bakken er ikke ubetinget populær, da den kan gøre en almindelig tur på skærveknuseren til en noget strabadserende oplevelse.
Det kuperede terræn skaber dog også megen rekreativ glæde - ikke mindst om vinteren, hvor folk strømmer til en kælkebakke, som ligger et stykke inde i Geelskov. Her lå tidligere en egentlig skihopbakke med kælenavnet Holtekollen, en fiks sproglig kombination af stednavnet Holte og den store skihopbakke Holmekollen i Norge. (Læs mere om Holtekollen og andre tidligere danske skisportssteder her.)
|
Skisportsstedet Holtekollen anno 1950. Succesen kulminerede et par år senere, hvor der var over 30.000 betalende tilskuere til et internationalt skihopstævne. I dag er der ingen stilladser tilbage, men når der ligger sne, er stedet fortsat et populært udflugtsmål for københavnere, der vil have fart under kælken. (Foto fra Historisk Arkiv for Rudersdal Kommune)
|
Fra toppen af Geels Bakke ruller vi i frigear nordpå ned ad Kongevejen i retning mod Holte. Det fornemme navn Kongevejen har skam noget på sig. For nogle århundreder siden var vejen nemlig forbeholdt kongen og hans folk, og menigmand blev straffet hårdt, hvis han vovede sig ind på den. Vejforløbet er i dag ændret, men i skoven er der stadig spor af den originale kongevej.
Når vi kommer til bunden af bakken, ser vi Rudersdal Rådhus på højre hånd. Bygningen, der huser Rudersdal Kommunes administration, er ikke et hvilket som helst byggeri. Den berømte arkitekt Arne Jacobsen er nemlig blandt skaberne af rådhuset, som blev opført under Anden Verdenskrig og udbygget i 1964. Rudersdal Rådhus er i dag fredet og regnes for et af Jacobsens hovedværker.
Herefter forlader vi det noget trafikerede Holte og omgives for en stund af fredfyldt skov. Ude igen befinder vi os i et beboelsesområde præget af ældre parcelhuse. Dette er Søllerød. Byen opstod i middelalderen og er i dag blandt de danske kommuner, der har den højeste gennemsnitsindkomst pr. borger.
Vi fortsætter ad Mothsvej. Den stejle vej er opkaldt efter indenrigsminister Mathias Moth, hvis søster var Christian den 5.'s officielle elskerinde. Moth ejede den bygning, der i dag kaldes Mothsgården, nu indrettet som museum.
Mothsvejs umiddelbare forlængelse hedder Søllerød Slotsvej, og det er der en god grund til. For enden af vejen ligger nemlig Søllerød Slot - en af VM-rutens hovedattraktioner. Det yndige slot stod færdigbygget i 1743, men er siden ombygget og fremstår nu i såkaldt palæ-stil. Ved siden af ligger flere andre gamle bygninger, bl.a. Søllerød Kirke fra ca. 1160.
Se også siden med Google-kort over ruten!
Vi får endnu et historisk vingepust, når vi triller videre mod øst ad Søllerødvej. På højre hånd ligger en gravhøj fra oldtiden, kaldet Nihøj. Den måler 20 meter i diameter og er ca. 2,5 meter høj, men ellers ved man ikke så meget om den. En gravhøj af lignende art finder vi nogle hundrede meter længere fremme på Attemosevej (også på højre hånd). Begge høje ses desværre ikke så tydeligt fra vejen, da der er meget bevoksning omkring dem.
Netop som vi når frem til Gammel Holte, drejer vi til højre ad Egebækvej og kører hen over Helsingørmotorvejen. Motorvejen er et stykke helt frisk Danmarkshistorie, idet vejen er under stadig udbygning i disse år og først i 2005 fik sit nuværende officielle navn. Den blev dog allerede landskendt i 1997. Det skete, da den daværende konservative leder Hans Engell torpederede en betonklods med en alt for høj alkoholpromille. Også svenskerne har hørt om motorvejen til Helsingør. I 2000 kørte kong Carl Gustaf nemlig for stærkt på den i sin Ferrari.
VM-ruten fører os nu ind i Nærum. Her er vi i et moderne bymiljø, hvor der er længere mellem de større turistattraktioner. Til gengæld er der en del idrætsfaciliteter, bl.a. Rundforbi Stadion, som hvert år er mål for B.T.'s halvmaraton - et af Danmarks største motionsløb med 7-8.000 deltagere.
Lige inden vi for anden gang krydser Helsingørmotorvejen, kommer vi forbi Sommer's Automobile Museum. Det er et museum, der er interessant af mindst to årsager. Dels fordi det er fyldt med en masse gamle og sjældne veteranbiler. Og dels fordi det hele blev startet af én mand, Ole Sommer, der har viet sit liv til bilernes og motorernes univers.
På det næste lange stykke på Skodsborgvej passerer vi en række faciliteter, der hører det moderne byliv til: kollegier, skoler, institutioner - og på højde hånd et større boligkompleks, Geelskovparken, med i alt 198 lejligheder.
Så er vi tilbage på Kongevejen. På højre side, lige inden Geels Bakke, står en tre meter høj såkaldt 2-milepæl med Frederik den 5.'s monogram. Pælen kan så passende også få lov at markere afslutningen på vores 14 kilometer lange turisttur rundt på VM-ruten. Hvis det sidste stykke op til toppen ser lidt for truende ud, er det tilladt at trække.
Se også siden med kort over området, eller gå til den sportslige analyse af ruten!
|
Søllerød Slot, oprindeligt fra 1743, er både æstetisk og topografisk VM-rutens højdepunkt.
|
Alle fotos: Danskebjerge.dk
Se også: Her kan løbet blive afgjort (1:2)
|
Her kan løbet blive afgjort (2:2) |
VM-rutens 7 stigninger: Beskrivelse og vurdering
|
VM-rutens 7 stigninger: Geografi og topografi
|
Det kan du også se på ruten
|
|
|