TYSTRUP SØ - ANMELDELSE

Med Tystrup Sø som omdrejningspunkt kan man møde mange kuperede udfordringer. Men du er ofte nødt til at søge ud på asfalten for at finde de bakker, der er farbare. Få hjælp til at opstøve stigningerne ved at klikke på mini-kortet her til højre.




Det kunne være så godt, og så er det faktisk halvskidt. Terrænet er potentielt godt løbeterræn, men der er lidt for få stier.

Fordele/ulemper:
Tystrup-Bavelse er officielt udpeget som naturpark og kunne have været et ideelt løbeterræn - hvis der havde været nogle flere stier. Desværre findes der kun ganske få interessante sti-strækninger langs de mange kilometer søbred. Bedst er nok området ved den vestlige ende af Tystrup Sø - der finder man et par nydelige ruter, men alligevel med ret langt mellem bakkerne. På nordsiden af søen er der visse steder stejlt, men tilgængeligheden er begrænset - og pas på "kildevældene", dem kan man hænge grueligt fast i! Længere mod øst, men stadig på søens nordside ligger Næsbyholm Storskov. Den byder på en del udmærkede grusveje, men her er ikke særlig kuperet - og æstetisk er der heller ikke meget at hente, for i Storskoven er skoven stor, og man kan hverken se sø eller landskab for bare træer. Et lyspunkt er der dog i sigte ved Tystrup Sø, nemlig Bavnen, som ligger i Hørhave ved Vinstrup på søens vestside.

Stigninger og ruter: Bavnen har været brugt som skibakke og måler hele 45 højdemeter fordelt på 325 meter, hvilket giver 13,8 % i snit. Puha! Med så fine alpine udfordringer kan man godt leve med, at stedet er en simpel græsmark og kun indgår i et ret lille stisystem (der er dog mulighed for en rundstrækning godt 1 km). Længere mod vest ved Lynge-Eskilstrup er der en forhøjning, som faktisk er en gammel losseplads, men som nu går under det neutrale navn "Bjerget" - her findes et par skrappe middelstore bakker (op til 27 højdemeter). I Suserup ved søernes nordvestlige ende er der en nogenlunde tilsvarende bakke fra søen og op til Suserupvej. - Alle de nævnte stier indgår i Skov- og Naturstyrelsens folder 'Kongskilde - Tystrup Sø'.
Alternativet hedder ruter på asfalt, hvor det desværre kniber med rundstrækninger, der er tilpas korte til løbeture. Og så er det jo for de fleste løbere også en lidt mere kedelig oplevelse af løbe sammen med bilerne...



Man kan få sig en fin tur på mountainbiken. Men de rigtig stride skovbakker, som rummer essensen af mountainbiking, er sjældne.

Fordele og ulemper:
MTB-ture i området omkring Tystrup-Bavelse-søerne er ganske okay. De vil bestå af kørsel på skiftevis grusstier og asfaltveje, og omgivelserne er betagende. Desværre har gruspartierne kun få bakker, og flere steder er stierne noget ufremkommelige, selv for mountainbikere. Det trækker også ned, at man ikke så nemt kommer nord om søerne via Bavelse, da det skorter på broer.

Stigninger og ruter: Grusvejene i skovområderne nord, vest og syd for søerne er småkuperede. Rigtigt fine bakker finder man på rundstrækningen ved Bavnen og ruten ved Lynge-Eskilstrup/Suserup, men de ligger ikke så praktisk for mountainbiking og er måske også lidt for uvejsomme. Overvej i stedet at tage hele turen rundt om Tystrup-Bavelse-søerne - den er ca. 30 km lang, og den kan blive både udfordrende og varieret, hvis du udnytter de skovveje der er. Men kig på landkort først! Hvis du tror du kan improvisere dig til en rundtur langs søbredden, bliver du helt sikkert skuffet, for i dette område er der ikke mange grusveje, der fører til Rom. Bemærk også, at hvis du vil nord om søerne, er du nødt til at krydse Næsby Bro, som ligger et stykke fra søen. Det indebærer, at du skal køre en længere strækning på landevej.



Der er dejligt meget kuperet asfalt ved Tystrup Sø. Turen rundt om søen er med rette en af de populæreste cykelruter på Sjælland.

Fordele og ulemper:
Det er på landevejen, at Tystrup-Bavelse-området for alvor kommer til sin ret. De knap 30 kilometer, som en runde om søerne strækker sig over, er så flotte og varierede, at man aldrig bliver træt af turen. Det skulle da lige være: i benene. For selvom stigningsprocenterne næsten kun er ét-cifrede, så skal man trods alt klare omkring 320 højdemeter undervejs. Ikke noget at spøge med!
Landevejen ved Næsby Bro byder på en af Sjællands største stigninger. Der er ca. 50 højdemeter fra broen over Susåen og til toppen.


Stigninger og ruter: Man kan komponere små rundstrækninger på sydvestsiden af Tystrup Sø. Ellers må turen hele vejen rundt være at foretrække. Det meste foregår på rimelig god og jævn landevej uden større trafik. Især på den vestlige side af søerne går det virkelig meget op og ned. Den østlige side er lidt mere kedelig; her må man for en stund undvære såvel sø-udsigt som bakker - og så føles strækningen alligevel altid sej. Men alt i alt er sø-rundturen en fornøjelse. Jeg vil anbefale at tage den mod uret, idet man så skal op ad bakkerne ved Vinstrup og Næsby Bro (nord). Og apropos Næsby Bro: I visse cykelløb har man lige efter broen indlagt et sving vestover mod Vester Broby, men jeg vil klart prioritere at blive på Næstvedvej et stykke vej endnu, fordi man så får hele denne dejlige sammenhængende stigning med - den største bakke i hele Tystrup-Bavelse-området.