2013: HØJE PROCENTER, LAVE PUNKTER - OG ET DAMEBLAD !

Medier og større websites, der i 2013 har omtalt eller bragt stof fra Danskebjerge.dk:

  • DR Sporten på P3
  • DR P4 Bornholm
  • TV 2 Øst
  • TV 2 Bornholm
  • TV Syd
  • Politiken
  • Jyllands-Posten
  • Femina
  • Vejle Amts Folkeblad
  • Cykelmagasinet.dk
  • Motionslob.dk

    Dertil kommer omtale i debatfora og på klub- og løbssites - og et ukendt antal magasiner/tryksager.
  • Danskebjerge.dk kom i både spalter, i æter og på tv-skærme i 2013. Og selvom nogle måske kunne tro det modsatte, så har sitet også dametække!

    I marts bimlede og bamlede telefonen lystigt hos Danskebjerge.dk. Sagen om Danmarks laveste punkt var nemlig via avisen Ingeniøren landet hos flere regionale medier, og der blev sendt op til flere reportere ud for at dække emnet. Jeg var godt tilfreds med dækningen af sagen, også selvom Danskebjerge.dk ikke blev nævnt i hver anden sætning (nogle steder slet ikke). Det gode var, at historien, som jo bygger på en blanding af kolde facts og glimt i øjet, blev dækket med netop den tilgang. Hverken for seriøst eller for useriøst.

    Det blev bl.a. til et længere interview i P4 Bornholms eftermiddagsflade. Det må være op til andre at vurdere, hvor godt det gik, men man kan i hvert fald høre interviewet andetsteds her på siden.

    Dækningen af sagen om Danmarks laveste punkt startede i Ingeniøren på baggrund af en pressemeddelelse, som Danskebjerge.dk udsendte i februar 2013. Siden bredte historien sig til andre medier. Se også bloggen.
    Præcise procenter
    Op til det store danske etapeløb Post Danmark Rundt udsendte Danmarks Cykle Union en artikel om, at Kiddesvej i Vejle har en maksimal stigningsprocent på 19. Det var lidt af en sejr for Danskebjerge.dk - eller måskere snarere for sandheden. For utallige målinger har gennem årene slået fast, at Kiddesvejs stiger med op til 19 procent - og ikke 21, sådan som alverdens danske medier har rapporteret siden 2004, hvor Kiddesvej kom med i etapeløbet. Selvfølgelig kan man sige: To procentpoint, hvilken forskel gør dét? Men det er ikke så meget tallene i sig selv, der er det problematiske. Det, der er træls - og som Danskebjerge.dk i flere sammenhænge prøver at bekæmpe -, er tendensen til overdrivelse og manglende respekt for facts. Et af Danskebjerge.dk's formål er at rette op på fejlagtigheder om det danske terræn.

    Det er så siden sket flere gange, at forskellige medier har nævnt de 21 procent på ny. Det kan man ærgre sig lidt over, og måske vil jeg slå ned på det igen, hvis det bliver slemt. Men fænomenet er en bekræftelse af, at manglende præcision er noget hø, fordi det er svært at slippe af med upræcise tal, når først de er publiceret.

    Kategorier og skilte
    At stigningsprocenter og store cykelløb hører tæt sammen, viste sig ikke kun i forbindelse med Post Danmark Rundt, men også under årets Tour de France. P3 Sporten, der storsatsede på dækningen af løbet, havde undervejs et indslag med den udsendte reporter, hvor der bl.a. blev refereret til Danskebjerge.dk's (efterhånden gamle) analyse af stigningskategorier. Hør indslaget her til venstre.

    TV Syd lavede også et nyhedsindslag i anledning af Tour'en. Det tog udgangspunkt i Christian Winthersvej i Vejle, Danmarks stejleste vej. Den er stejlere end nogen anden stigning i Tour de France.

    Tidligere status-
    opgørelser:


  • Sommer 2009
  • Vinter 2009
  • Vinter 2010
  • Vinter 2011
  • Vinter 2012
  • Netop stejlheden havde gjort, at Christian Winthersvej tidligere på året var blevet forsynet med et særligt skilt - i lighed med fire andre veje i Vejle. Skiltene viser vejenes hældningsgrader og er bl.a. baseret på oplysninger fra Danskebjerge.dk. Nede i højre side kan man på hvert skilt se en henvisning til Danskebjerge.dk. Så bliver det ikke meget større: at komme på skilt!

    Danskebjerge.dk i Femina
    Nu kunne emner som svære stigninger nok forlede nogen til at tro, at Danskebjerge.dk mest beskæftiger sig med maskuline ting. Men næ nej, sitet kan ikke sættes på formel, og at det appellerer bredt, ses bl.a. ved, at damebladet Femina nævnte Danskebjerge.dk i sine spalter. Godt nok i et ferietillæg, men alligevel: Det viser, at emnet har en generel interesse og anvendelighed.

    Stigningen i besøgstallet fortsatte i 2013. Ifølge udbyderens statistik (som skal tages med forbehold pga. besøg fra "russersites" mv.) har sitet 125.000 unikke visits, hvilket er en fremgang på godt 25.000 i forhold til sidste år. Fremgangen er omtrent den samme fra år til år. Således var der 33.000 visits i 2009.

    Femina havde et 36 siders stort tillæg, hvor der blev plads til hele to henvisninger til Danskebjerge.dk.

    Hvis du vil have et samlet overblik over Danskebjerge.dk's artikler fra 2013 og tidligere år, så klik på "Artikler" ude i venstre spalte.