HISTORIEN OM KIDDESVEJ

I 100 år var Kiddesvej blot en beskeden streg på Vejles bykort. Nu har Post Danmark Rundt gjort den stejle gade til et af de mest kendte steder i Danmark, i hvert fald blandt cykelinteresserede.

Kiddesvej set fra Koldingvej. (Foto: Danskebjerge.dk)
Da Michael Aagaard flyttede ind på Kiddesvej 36 for syv år siden, var der ikke malet navne på asfalten, og ingen drømte om, at der en dag ville stå tusindvis af begejstrede mennesker langs vejsiden.

- Vi kunne vel lige så godt have slået os ned et andet sted, men min kones forældre boede i nærheden, så det blev altså Kiddesvej, husker Michael Aagaard.

Selvfølgelig spillede den fine udsigt også ind. Og gadens gevaldige stejlhed var heller ikke til at overse.

- Det er én gang lykkedes mig at cykle hele vejen fra bunden og op til vores hus, fortæller Michael Aagaard.

- Det var endda på en cykel med kun tre gear. Men normalt cykler vi bare så langt op, vi kan, og så trækker vi resten af vejen.

Skabt af is
At stigningen er en hård udfordring for cyklister og andre trafikanter, skal man takke istiden for.

Dengang - for over 12.000 år siden - møvede gletsjere sig som enorme bulldozere hen over Danmark og ophobede store bunker grus, sand og ler. Siden smeltede gletsjerne, og smeltevandet skar sig gennem de bunker, der var skabt. Resultatet var dybe dale og stejle skrænter. Intet andet sted i landet ses denne proces så tydeligt som i Vejle. Og ikke mindst i den del af byen, hvor Kiddesvej ligger i dag.

For de mennesker, der i middelalderen slog sig ned ved Vejle Fjord, har bakken ikke været noget attraktivt sted. Det var alt for besværligt at komme derop, og hvorfor skulle man i øvrigt også gøre det? Livet var nemmere nede ved vandet.

Men det ændrede sig. Bakkens navn fortæller selv den del af historien. Den hedder Møllebakken. Et navn, der selvfølgelig hænger sammen med den mølle, der blev rejst på toppen.

Den prægtige Vejle Mølle med Kiddesvej i forgrunden. (Foto: Danskebjerge.dk)
Idéen til en vindmølle på stedet opstod i år 1800. Fordelen ved placeringen var indlysende: Bakkelandskaber som dét i Vejle har den egenskab, at der som regel er læ i dalen, mens blæsten har lettere spil i de højere luftlag. Så Møllebakken var en oplagt møllebakke, og en mølle kom til.

Hvis man skulle derop nede fra byen, foregik det nok primært ad Koldingvej, vurderer Poul Poulsen fra Vejle Stadsarkiv. Men de, der var til fods, kunne skyde genvej ad en grussti, Møllestien, som nogenlunde fulgte Kiddesvejs senere forløb.

Vejles vartegn
I nogle generationer drejede Vejle Mølles vinger lystigt, og møllens højtliggende placering gjorde, at den blev et vartegn for byen. Kværnen stoppede i 1960, men møllen står der altså endnu - med sin flotte hvide krop og de røde vinger. Siden 1983 har den været museum.

- Derfor er der også mange i Vejle, der kender stedet og har besteget Kiddesvej for at komme dertil, fortæller Poul Poulsen.


Kiddesvej i 1924. En mand trækker med sin cykel op ad den stejle gade. (Vejle Stadsarkiv)
Poul Poulsen kan ikke finde det præcise tidspunkt for, hvornår Kiddesvej blev anlagt. Men vejnavnet dukker første gang op i vejviseren fra 1901. Vejen er opkaldt efter amtsvejinspektør Christen H. Kidde (1818-1894). Han var bl.a. med til at bygge Jellingvej, en anden af Vejles kendte "bjergveje".

Af gamle fotografier fremgår det, at Kiddesvej i nogen tid er belagt med grus. Men senest i 1920'erne forsynes den med fortov med fliser og brostenskant. I mellemkrigsårene går udviklingen stærkt. Vejbanen asfalteres, og der bygges huse på begge sider helt op forbi møllen. Siden har Kiddesvej ikke ændret udseende i nævneværdig grad. I det hele taget gjorde vejen ikke synderligt væsen af sig. Indtil 2004.

Manden der ville flytte bjerge
Troels Vesterlund Nielsen - dengang ivrig motionscykelrytter - havde i nogle år gået og ærgret sig.

Han boede i Vejle og kendte områdets gode stigninger. Han fulgte med fra grøftekanten, når etapeløbet Post Danmark Rundt lagde vejen forbi hans hjemegn. Men ruten var ikke optimal, mente han. Der manglede en bakke, der var indbydende for tilskuerne. Og som kunne splitte feltet.

Derfor skriver han i 2003 en mail til direktøren for Danmarks Cykle Union, Jesper Worre. I mailen nævner han Gl. Kongevej, der med en stigningsprocent på op til 19 vil trække tænder ud på enhver rytter.

Worre drager til Vejle. Besigtiger Gl. Kongevej. Og svarer Troels Vesterlund Nielsen, at de trafikale forhold omkring vejen ikke er gode nok.

Nå, men nu har jeg da gjort et forsøg, tænker den entusiastiske vejlenser.

Faldt ned af stolen
Så meget desto større er overraskelsen, da ruten til Post Danmark Rundt 2004 bliver offentliggjort nogen tid senere.

- Jeg var simpelthen ved at falde ned af stolen af begejstring, husker han.

For godt nok er Gl. Kongevej ikke med. Men det er Kiddesvej. En anden af hans favoritbakker.

Troels Vesterlund Nielsen er fra starten sikker på, at den stejle vej vil revolutionere Post Danmark Rundt. Og han får ret. Fra 2004 ændrer etapeløbet karakter. Man skal nu ikke længere blot være en god sprinter eller enkeltstartsspecialist for at gøre sig gældende i klassementet. Man skal også være stærk opad.

- I årene efter fulgte jeg spændt med i, om det ville blive ved. Altså om arrangørerne og kommunen ville bevare rundstrækningen med Kiddesvej som en del af løbet. Det har de heldigvis gjort, siger han.

Forklaringen på, hvorfor netop Kiddesvej kom med på ruten, fik han først senere:

Ved besøget i Vejle havde Jesper Worre ikke kun kigget på Gl. Kongevej, men også på andre stejle gader i byen. Fra Hotel Australia fik han øje på Kiddesvej. Et nærmere eftersyn viste, at vejen opfyldte kriterierne for at komme med i etapeløbet.

Kongeetapen i Post Danmark Rundt afvikles både for professionelle og for motionister. Her er det modige motionister, der udfordrer den grumme stigning i 2010. (Foto: Danskebjerge.dk)
International klasse
I dag er Kiddesvej en af de mest kendte gader i Danmark. Ryttere og cykeleksperter sammenligner den med de grummeste stigninger i klassikerløbene i Belgien og Holland. Og når Post Danmark Rundt kommer til Vejle i starten af august, er stemningen en Tour de France-etape værdig. Store menneskemængder jubler på Kiddesvej, mens de professionelle cyklister kæmper sig op forbi møllen med tungen hængende ud af halsen.

- Det er da alletiders fest, siger arkivar Poul Poulsen, der selv har boet i Vejle i en årrække.

- Jeg kan ikke mindes, at der i byen har været en stor begivenhed med samme intensitet.

Han oplever, at vejlenserne er stolte af arrangementet og glade for, at byen på den måde kommer på verdenskortet.

- Og så har jeg lagt mærke til, at man uden for Vejle efterhånden er blevet lidt bedre til at udtale vejens navn korrekt, tilføjer han med et smil. (Kiddesvej udtales med bløde d'er.)

Cykelløb fra stuevinduet
På Kiddesvej 36 er der også glæde over det årlige besøg. Her kan Michael Aagaard følge slagets gang fra stuevinduet.

- Det er jo især en fordel, hvis det skulle blive regnvejr, bemærker han.

Vejens beboere lever fint med det kortvarige besvær, det giver, når f.eks. bilerne skal parkeres et andet sted end normalt. Til gengæld er der lidt ærgrelse over, at folk maler på vejen.

- Men heldigvis er kommunen flink til at komme og rense asfalten, siger Michael Aagaard.

Kiddesvej hed oprindeligt Møllestien (fordi det var en sti, der førte op til Vejle Mølle), men sidst i 1890'erne skete der en stor udstykning af byggegrunde, og stien blev til en egentlig vej. Af denne annonce i Vejle Amts Folkeblad i 1897 fremgår, at strækningen dengang stadig hed Møllestien. (Foto: Mediastream/Danskebjerge.dk)


Ovenstående artikel er skrevet af Jacob T. Johansen fra Danskebjerge.dk og blev oprindeligt trykt i Cykelmagasinet nummer 25. Enkelte oplysninger er dog opdateret siden. Læs mere om Kiddesvejs stigningsprocenter her.

Se også videoer med de professionelle ryttere i de afgørende øjeblikke på Kiddesvej i PostNord Danmark Rundt 2011, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021 og 2024.