Den stejle asfaltvej op til toppen af skibakken er berømt og berygtet blandt deltagerne i Hedelands Bjergløb.
ER DE DANSKE BJERGLØB I KRISE?

Motionsløb med kuperede ruter har stormet frem i de seneste år. Men nu er udviklingen ved at vende. Er der grund til bekymring?

- Ja, det har vi jo talt meget om hos os, lyder det fra Anni Bech, mangeårigt medlem af bestyrelsen af Fløng Kondi og arrangør af Hedelands Bjergløb.

Bjergløbet har sit navn efter de mange stejle stigninger, som løberne møder i den gamle grusgrav øst for Roskilde. Arrangementet har i en årrække lokket stadigt flere deltagere til, og sidste år nåede antallet op på 540 - mere end en fordobling sammenlignet med 2006.

Men i 2010 vendte succesbølgen. Ved startlinjen stod der knap 100 færre løbere end året før.

Og det er ikke kun Hedelands Bjergløb, der er ramt af faldende deltagertal. Danskebjerge.dk har undersøgt, hvordan det er gået med 23 af de største bjergløb i Danmark (se listen ), og det viser sig, at omkring halvdelen af dem har haft tilbagegang fra 2009 til 2010. Det skal ses i lyset af, at langt de fleste løbsarrangører i de senere år har nydt konstant fremgang.

Årsag søges
Spørgsmålet er, hvad der er årsag til de nye, knap så gode tider for bjergløbene.

- Vi har desværre ikke et kvalificeret bud, siger Jakob Larsen, der er direktør i Dansk Atletik Forbund.

- Men måske er disse løb ikke rustede til at markedsføre sig i samme grad som de øvrige motionsløb, tilføjer han.

Anni Bech i Fløng Kondi bekræfter, at det kniber med synligheden.

- Vi har svært ved at få lokale aviser til at skrive om vores løb, og vi har ingen sponsorer til at dække eventuelle annonceudgifter, siger Anni Bech.

I stedet er det de store events - dem med flere tusind deltagere -, der løber med opmærksomheden.

De store tryner de små
- Generelt mener vi at kunne konstatere en tendens til, at de store løb vokser, mens de mindre løb er på status quo eller har tilbagegang, siger forbundsdirektør Jakob Larsen.

Det kan Anni Bech godt genkende.

- Jeg oplever også, at mange løbere vælger de helt store løb, hvor der er flere tusinde løbere at dele oplevelsen med.

Noget tyder altså på, at selve "begivenheden" er mere tiltrækkende end f.eks. rutens udformning. Og at et højt deltagerantal er selvforstærkende, mens det kan virke afskrækkende, hvis feltet er lille.

Mange flere løb
Men Torben Johansen fra Nordtrim, der arrangerer det nordsjællandske motionsløb "Helvede i Nord", peger også på, at udbuddet af motionsløb i almindelighed er vokset.

- Der kommer flere og flere løb på "markedet" hele tiden. Derimod har løb som motionsform vel stadig fremgang, vurderer Torben Johansen.

Det giver tal fra Dansk Atletik Forbund ham ret i.

I 2009 var der knap 568.000 deltagere i de officielle danske motionsløb. I 2010 var der - til og med november - lidt over 600.000. Altså en pæn stigning. Men på samme tid er antallet af løb steget markant. Hele 700 motionsløb er blevet afviklet, og det er en stigning, der procentuelt overgår stigningen i deltagertallet. Det indebærer, at mens der sidste år var 986 deltagere pr. løb, så er tallet i år nede på 861.

Motionsløbene har altså så at sige stjålet løbere fra hinanden. Og det lider især de lidt "ældre" og deltagermæssigt små bjergløb under.

Ro på
Men krisestemning? Nej. Hverken Dansk Atletik Forbund eller de tre bjergløbsarrangører, som Danskebjerge.dk har talt med, lægger op til, at der skal sadles afgørende om. Tiden er ikke inde til priskrig el.lign.

Arrangøren af Hedelands Bjergløb vil dog forsøge sig med et nyt tiltag, nemlig i form af nye distancer. I 2011 kan man vælge mellem hele fem forskellige distancer, herunder en helmaraton og en trekvartmaraton.

Alf Klærke fra HI Motion Skanderborg
Tips fra en bjergmand
Alf Klærke har i en årrække været arrangør af Skvæt Skov Løbet, der finder sted ved Skanderborg. Her er nogle af hans tip til, hvordan man gør et bjergløb til en stabil succes:

  • Ruten skal være godt afmærket.
  • Brug hjemmesiden til alle oplysninger, og svar altid på mails ang. løbet så hurtigt som muligt. Der skal være deltager- og resultatliste på hjemmesiden.
  • Der skal være god service og gode depoter. Vælg saftevand i stedet for dyre energidrikke. Frugt og kage. (Få nogle klubmedlemmer eller venner/familie til at bage en kage. Det er begrænset hvad det koster.)
  • Kan man ikke skaffe sponsorer, så prøv at få rabat på de ting, der skal bruges til løbet.
  • Deltagergebyret skal være rimeligt. Man skal ikke tænke for meget i profit. Målet skal være at vise hjemegnen frem på skønneste vis og at få en masse glade løberes ros.

  • Læs også: Danmarks hårdeste motionsløb 2010



    Hvad mener DU om bjergløbenes fremtid? Giv din mening til kende på bloggen.